Portrait
Since 02/2023
Research Associate at University of Kassel; EU-project “Therapeutic foster care for Unaccompanied Minor Refugees and their foster families (FORM)“
Since 01/2023
Research Associate at Sigmund Freud Institute, Frankfurt/M.; Practice project “Psychosocial Association Rhine-Main – Help for Refugees (PSV)”
Since 11/2022
Apprenticeship as analytical psychotherapist for children and adolescents at Anna Freud Institute, Frankfurt/M.
11/2020 – 08/2022
Pedagogue at Kita Mainkrokodile gGmbH, Frankfurt/M.
07/2020
Master’s degree in social work (focus on social pedagogical case work), Darmstadt University of Applied Sciences
01/2018–12/2022
Student assistant and Research Assistant at Sigmund Freud Institute, Frankfurt/M.; Practice project “Psychosocial Association Rhine-Main – Help for Refugees (PSV)” and at the department of clinical psychology (directed by Prof. Dr. Patrick Meurs)
09/2017 – 02/2019
Student assistant at Sigmund Freud Institute, Frankfurt/M.; project “Integration paths and adolescent development of Unaccompanied Minor Refugees in institutional youth care facilities”
04/2017 – 08/2017
Volunteer at German Red Cross the First Reception Camp »Michaelisdorf« in Darmstadt
01/2017 – 04/2017
Internship at Sigmund Freud Institute Frankfurt/M.; Project STEP-BY-STEP – A psychoanalytic pilot project for Supporting Refugees in the First Reception Camp »Michaelisdorf« in Darmstadt
04/2016 – 05/2016 + 04/2017 – 05/2017
Student assistant at IWAK – Institute for Economy, Labour and Culture, Frankfurt/M.
03/2016
Bachelor’s degree in Sociology at University of Hamburg; secondary subject Slavistics (linguistic focus)
Research interests
- Psychoanalysis and society
- Psychoanalytic social psychology of identity
- Psychosocial help for refugees
- Child development and parent-child dynamics in the context of persecution, flight, and trauma
Research projects
Psychosocial Association Rhine-Main – Help for Refugees
Cooperation Partners: AFI, ERV, FATRA, FPI
Direction: Prof. Dr. Patrick Meurs
Funding: Hessian Ministry for Social Affairs and Integration
Duration: 01/2018–12/2024
AUF-1 – Integration paths and adolescent development of Unaccompanied Minor Refugees in institutional youth care facilities
Direction: Prof. Dr. Vera King
Funding: Heidehof Foundation
Duration: 09/2017–02/2019
STEP-BY-STEP – A psychoanalytic pilot project for Supporting Refugees in the First Reception Camp »Michaelisdorf« in Darmstadt
Cooperation Partner: Goethe University
Direction: Prof. Dr. Marianne Leuzinger-Bohleber (2016), Prof. Dr. Patrick Meurs (2017)
Funding: Hessian Ministry for Social Affairs and Integration, others
Duration: 01/2016–04/2017
Publications
Meurs, P., Poholski, C., Ziegler, P., Schäfer, D., Ghassan, D.& Zokai, R. (2023): Zur Gestalt psychotherapeutischer Beziehungen mit Kindern und Jugendlichen während der Ankommensphase nach der Flucht. In: Traxl, B. (Ed.): Psychoanalyse – »outside the box« (pp.15-40). Gießen: Brandes & Apsel.
Meurs, P., Baeten, K., Lebiger-Vogel, J. &Poholski, C. (2022). Affektregulierende kinderanalytische Arbeit im Schatten multipler Traumatisierungen. Psyche – Z Psychoanal 76 (9/10), 878–912.
Meurs, P., Lebiger-Vogel J., Rickmeyer, & C.,Poholski, C. (2022). Resilienz in Zeiten von Flucht und Heim(at)losigkeit: Präventive Hilfe für geflüchtete Familien und ihre Kinder. In Günther, M., Kerschgens, A., Meurs, P. & Paulus, M. (Eds.). Geflüchtete Familien und frühe Hilfen (pp. 33-49). Weinheim: Beltz.
Poholski, C. (2021). Rahmen für die Bilder der Flucht. Reflexionen aus der Praxis einer psychoanalytischen Malgruppe für Kinder in einer Erstaufnahmeeinrichtung für Geflüchtete. Psychologie & Gesellschaftskritik, 45. Yr., Nr. 177, Issue 1/21, 107-129.
Kurth, S. & Poholski, C. (2020). „Auf Zehenspitzen im Spiel mit den Erwachsenen“ – Herausforderungen des Aufwachsens und Potenziale psychoanalytischen Fallverstehens in einer Erstaufnahmeeinrichtung für Geflüchtete. In Rauh, B., Welter, N., Franzmann, M. Magiera, K., Schramm, J. & Wilder, N. (Eds.). Pädagogische Professionalisierung im Spannungsfeld von Integration der Emotionen und ,neuen‘ Disziplinierungstechniken (pp. 249-262). Opladen: Barbara Budrich.
Meurs, P., Poholski, C., Rickmeyer, C. & Lebiger-Vogel, J. (2019). Die Anziehungskraft des Extremen in Zeiten der Wandlung und Wanderung: Islamische Radikalisierung aus einer psychoanalytischen Perspektive. In Wahl, P. (Ed.). Spaltung – Ambivalenz – Integration (pp. 52-89). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Events / Presentations (selection)
22.09.2023
„Spider-Man, Naruto und Co. – Zur Bedeutung von Helden im kindlichen Erleben“. Workshop at the 4th annual symposium of the Psychosocial Association Rhine-Main at the Sigmund-Freud-Institute, Frankfurt/M.
10.02.2023
Pädagogische Beziehungen im Spannungsfeld von Flucht und Trauma. Training-workshop at Zubaka gGmbH, Frankfurt/M.
25.11.2022
„…damit ich meiner Mama helfen kann.“ – Psychoanalytische Perspektiven auf Eltern-Kind-Dynamiken in einer Erstaufnahmeeinrichtung für Geflüchtete. Workshop (with Patrick Stier) at the 3rd annual symposium of the Psychosocial Association Rhein-Main at the Sigmund Freud Institute, online.
19.11.2021
Vom psychoanalytischen Fallverstehen zur Frage von Halt(ung) in pädagogischen Beziehungen. Workshop at the 2nd annual symposium of the Psychosocial Association Rhine-Main at the Sigmund Freud Institute, online.
05.10.2019
Emotionen als Erkenntnisquelle psychoanalytischen Fallverstehens – Einblicke in die psychosoziale Arbeit in einer Erstaufnahmeeinrichtung für Geflüchtete. Workshop (with Stefanie Kurth) at the autumn conference of the DGfE Commission for Psychoanalytic Education at the Christian-Albrechts-University, Kiel.
26.09. + 08.10.2019
Nähe und Distanz in der sozialen und pädagogischen Arbeit mit Geflüchteten. Training (with Marie Rössel-Čunovič) at the German Red Cross, Frankfurt/M.
23.08.2019
Supervision als Reflexionsinstrument – Psychoanalytische Verstehensprozesse in der Arbeit mit Geflüchteten. Workshop (with Prof. Dr. Patrick Meurs) at the 1st symposium of the Psychosocial Association Rhein-Main at the Sigmund Freud Institute, online.
16.08. – 20.09.2019
Zu(r)flucht im Bild – Bilder aus der Psychoanalytischen Malgruppe für Kinder in einer Hessischen Erstaufnahmeeinrichtung für Geflüchtete. Public exhibition at the Sigmund Freud Institute, Frankfurt/M.
Teaching
WS 2022/23 + WS 2023/24
Blockseminar: Soziale Arbeit mit älteren und/oder behinderten Menschen. Fresenius University of Applied Sciences, Frankfurt/M.
Memberships
- Society of Psychoanalytic Social Psychology (GfpS)
- Association for analytical and depth psychology-based child and adolescent psychotherapy in Germany (VAKJP)
Prices
1st place of the „IPA in the Community and the Word Awards“ 2023 in the category „Violence“ for the SFI projekt „Psychosocial Association Rhine-Main – Help for Refugees“