Corinna Poholski

Portrait

Since 08/2024
Scholar in the project “Starthilfe” at the Sigmund Freud Institute in Cooperation with the Anna Freud Institute, Frankfurt/M.

02/2023 – 01/2025
Research Associate at University of Kassel; EU-project “Therapeutic foster care for Unaccompanied Minor Refugees and their foster families (FORM)”

Since 01/2023
Research Associate at Sigmund Freud Institute, Frankfurt/M.; Practice project “Psychosocial Association Rhine-Main – Help for Refugees (PSV)”

Since 11/2022
Analytical psychotherapist for children and adolescent apprentice at Anna Freud Institute, Frankfurt/M.

11/2020 – 08/2022
Pedagogue at Kita Mainkrokodile gGmbH, Frankfurt/M.

07/2020
Master´s degree in social work (focus on social pedagogical case work), Darmstadt University of Applied Sciences   

09/2017 –12/2022 
Student Assistant and Research Assistant at Sigmund Freud Institute, Frankfurt/M.

03/2016
Bachelor’s degree in Sociology at University of Hamburg; secondary subject Slavistics (linguistic focus)

Research interests

  • Social psychology of identity
  • Childhood in the context of persecution, flight and trauma
  • Parent-child dynamics during arrival
  • Scenic understanding of drawing
  • Psychosocial help for refugee families

Research projects

Therapeutic foster care for unaccompanied minor refugees and their foster families (FORM) an der Universität Kassel
Cooperation partners: Odisee University College (Belgium), Pflegesorg East-Flandern (Belgium), Salesiani per il Soziale (Italy), Hope For Children (Cyprus), ENSA – European Network for Social Authorities (Veneto Region & EU), University of Kassel
Project coordination: Odisee University College (Belgium)
Scientific lead: Prof. Dr. Patrick Meurs
Funding: Erasmus+ Programme EU
Duration: 02/2022–01/2025

Psychosocial Association Rhine-Main – Help for Refugees
Cooperation Partners: AFI, ERV, FATRA, FPI
Direction: Prof. Dr. Patrick Meurs
Funding: Hessian Ministry for Social Affairs and Integration
Duration: 01/2018–12/2024

AUF-1 – Integration paths and adolescent development of Unaccompanied Minor Refugees in institutional youth care facilities
Direction: Prof. Dr. Vera King
Funding: Heidehof Foundation
Duration: 09/2017–02/2019

STEP-BY-STEP – A psychoanalytic pilot project for Supporting Refugees in the First Reception Camp »Michaelisdorf« in Darmstadt
Cooperation Partner: Goethe University
Direction: Prof. Dr. Marianne Leuzinger-Bohleber (2016), Prof. Dr. Patrick Meurs (2017)
Funding: Hessian Ministry for Social Affairs and Integration, others
Duration: 01/2016–04/2017

Publications

Meurs, P. & Poholski, C. (2024): Conceptual framework for the EU-Project Therapeutic foster care for unaccompanied minors and their foster families (FORM). Brüssel: Odisee, áhttps://www.odisee.be/sites/default/files/public/2024-11/Conceptual%20framework.pdfñ, letzter Zugriff 07.04.2025.

Poholski, C. & Meurs, P. (2024): Practical Guide for foster care workers. A 10-point programme for the EU-Project Therapeutic foster care for unaccompanied minors and their foster families (FORM). Brüssel: Odisee, áhttps://www.odisee.be/sites/default/files/public/2024-11/A%20Practical%20Guide%20for%20Foster%20Care%20Workers.pdfñ, letzter Zugriff 07.04.2025.

Meurs, P., Poholski, C., Ziegler, P., Schäfer, D., Ghassan, D. & Zokai, R. (2023): Zur Gestalt psychotherapeutischer Beziehungen mit Kindern und Jugendlichen während der Ankommensphase nach der Flucht. In: Traxl, B., Kirsch, S., Fraß-See, L. & Glock, S. (Ed.): Psychoanalyse – »outside the box«. Psychodynamisches Arbeiten mit Kindern und Jugendlichen außerhalb des klassischen Therapiesettings (201-218). Frankfurt/M.: Brandes & Apsel.

Meurs, P., Baeten, K., Lebiger-Vogel, J. & Poholski, C. (2022): Affektregulierende kinderanalytische Arbeit im Schatten multipler Traumatisierungen. Psyche – Z Psychoanal 76 (9/10), 878–912.

Meurs, P., Lebiger-Vogel J., Rickmeyer, C. & Poholski, C. (2022): Resilienz in Zeiten von Flucht und Heim(at)losigkeit. Präventive Hilfe für geflüchtete Familien und ihre Kinder. In: M. Günther, M., Kerschgens, A., Meurs, P. & Paulus, M. (Ed.): Geflüchtete Familien und frühe Hilfen (33-49). Beltz: Weinheim.

Poholski, C. (2021): Rahmen für die Bilder der Flucht. Reflexionen aus der Praxis einer psychoanalytischen Malgruppe für Kinder in einer Erstaufnahmeeinrichtung für Geflüchtete. Psychologie & Gesellschaftskritik, No. 177, Issue 1/21, 107-129.

Kurth, S. & Poholski, C. (2020): „Auf Zehenspitzen im Spiel mit den Erwachsenen“– Herausforderungen des Aufwachsens und Potenziale psychoanalytischen Fallverstehens in einer Erstaufnahmeeinrichtung für Geflüchtete. In: Rauh, B., Welter, N., Franzmann, M., Magiera, K., Schramm, J. & Wilder, N. (Ed.): Pädagogische Professionalisierung im Spannungsfeld von Integration der Emotionen und ,neuen‘ Disziplinierungstechniken (249-262). Opladen: Barbara Budrich.

Meurs, P., Poholski, C., Rickmeyer, C. & Lebiger-Vogel, J. (2019): Die Anziehungskraft des Extremen in Zeiten der Wandlung und Wanderung: Islamische Radikalisierung aus einer psychoanalytischen Perspektive. In: Wahl, P. (Ed): Spaltung – Ambivalenz – Integration (52-89). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

Events / Presentations (selection)

10.02.2023
Pädagogische Beziehungen im Spannungsfeld von Flucht und Trauma. Training-workshop at Zubaka gGmbH, Frankfurt/M.

25.11.2022
„…damit ich meiner Mama helfen kann.“ – Psychoanalytische Perspektiven auf Eltern-Kind-Dynamiken in einer Erstaufnahmeeinrichtung für Geflüchtete. Workshop (with Patrick Stier) at the 3rd annual symposium of the Psychosocial Association Rhein-Main at the Sigmund Freud Institute, online

19.11.2021
Vom psychoanalytischen Fallverstehen zur Frage von Halt(ung) in pädagogischen Beziehungen. Workshop at the 2nd annual symposium of the Psychosocial Association Rhine-Main at the Sigmund Freud Institute, online

05.10.2019
Emotionen als Erkenntnisquelle psychoanalytischen Fallverstehens – Einblicke in die psychosoziale Arbeit in einer Erstaufnahmeeinrichtung für Geflüchtete. Workshop (with Stefanie Kurth) at the autumn conference of the DGfE Commission for Psychoanalytic Education at the Christian-Albrechts-University, Kiel

26.09. + 08.10.2019
Nähe und Distanz in der sozialen und pädagogischen Arbeit mit Geflüchteten. Fortbildung (gemeinsam mit Marie Rössel-Čunovič) beim Deutschen Roten Kreuz, Frankfurt/M.

23.08.2019
Supervision als Reflexionsinstrument – Psychoanalytische Verstehensprozesse in der Arbeit mit Geflüchteten. Workshop (with Prof. Dr. Patrick Meurs) at the symposium of the Psychosocial Association Rhein-Main at the Sigmund Freud Institute, online

16.08. – 20.09.2019
Zu(r)flucht im Bild – Bilder aus der Psychoanalytischen Malgruppe für Kinder in einer Hessischen Erstaufnahmeeinrichtung für Geflüchtete. Public exhibition at the Sigmund Freud Institute, Frankfurt/M.

Teaching

Summer 2025
Block seminar: Observation, counselling, support from the perspective of psychoanalytic developmental psychology. University of Kassel

Winter 2022/23 + 2023/24
Block seminar: Social work with older and/or disabled people. Fresenius University of Applied Sciences, Frankfurt/M.

Memberships

  • Society of Psychoanalytic Social Psychology (GfpS)
  • Association for analytical and depth psychology-based child and adolescent psychotherapy in Germany (VAKJP)

Prices

1st place of the IPA in the Community and the World Awards 2023 in the category “Violence“ for the SFI-project „Psychosocial Association Rhine-Main – Help for Refugees“